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Monumentua

El monumento

Populus Baskonia

[EUSK]

Altzairuzko hiru pieza zizelkatuz osatutako eskultura-multzoa, 2 cm-ko lodiera duen eta laserrarekin moztuta dagoen txapaz egina; gehieneko altueran, zoru-kotara 6 metrora iristen da.

Pieza hau baskoiei ikusgarritasuna emateko pentsatuta dago, Ibañetako monumentuan ez duten agerikotasuna.

Eskultura sinbologia zehatz bat duten hiru piezaz osatuta dago: hiru pertsona talde, bat herriko jendearen ordezkari, bestea bailarakoen ordezkari eta azkena guduan parte hartzera joan ziren Baskoniako jendearen ordezkari. Irudiak silueta lauak bezala eginak daude, Karlomagnoren armadak baskoiez zuen ikuspegia itxuratuz, basoaren sakonean erne mugituz.

“Lur honetako jendea basatia da, basatia eta barbaroa, bizi diren lurraldea bezala. Haien aurpegi basatiek eta haien hizkuntza basatiaren ankerkeriak izua eragiten diote ikusten dituztenen arimari”. Horrela deskribatzen digu Codex Calixtinus-ak XII. mendean, eta halaxe ikusten gintuzten VIII. mendean gure lurra zeharkatu zuten armadek ere.

Piezak Iruñeko erresumaren ondorengo eta berehalako jaiotzaz hitz egiten du ere, eguzki izpien azpian argiztatuta agertzen den haurrak sinbolizatuta. Sol-eki-eguzki, baskoien kristautasunaren aurreko kultuei erreferentzia egiten dien sinbologia, gure herriak naturarekin duen lotura estuaz mintzo da.

Karlomagnoren porrot handia benetakoa izan zen, garaituaren iturriek dokumentatzen duten bezala. Guk ere egitate haiek jasota utzi eta modu plastikoan kontatu nahi ditugu, garaileen aipamen argi eta zuzenarekin. Horregatik, pieza ez da izaki abstraktu bat, VIII. mendean baso horietan bizi izan ziren baskoien irudikapen argi eta sendoa baizik, baita haien balioaren aitorpena ere.

Populus Baskonia

[ESP]

Conjunto escultórico formado por tres piezas de acero corten chapa de 2cm de grosor cortado a láser, en su altura máxima a cota suelo alcanza los 6 metros.

La pieza está pensada para dar visibilidad a los vascones, una visibilidad que no tienen en el monumento que se levanta en Ibañeta.

La escultura está compuesta por tres piezas con una simbología concreta: tres grupos de personas representando uno a las gentes del pueblo, otro a las del valle y un último a las gentes de Vasconia que acudieron a tomar parte en la batalla. Las figuras están ideadas como siluetas planas, simulando la visión que el ejército de Carlomagno tenía de los vascones, moviéndose vigilantes en lo más profundo del bosque.

“Las gentes de esta tierra son feroces, como es feroz, montaraz y bárbara la misma tierra en la que habitan. Sus rostros feroces, así como la propia ferocidad de su bárbaro idioma, ponen terror en el alma del que los contemplan”. Así nos describe el Codex Calixtinus en el siglo XII, y así fue como nos veían también los ejércitos que atravesaron nuestra tierra en el siglo VIII.

La pieza habla también del posterior e inmediato nacimiento del reino de Pamplona, simbolizado por el niño que aparece iluminado bajo los rayos del sol. Sol-eki-eguzki, simbología que a su vez hace referencia a los cultos precristianos de los vascones, habla de la íntima conexión de nuestro pueblo con la naturaleza.

La gran derrota de Carlomagno, fue algo real. Siempre documentado por las fuentes del vencido. Nosotros también queremos dejar constancia de aquellos hechos y contarlos de manera plástica. Con una clara y directa alusión a los vencedores. Es por esto que la pieza no es un ente abstracto, sino una representación clara y contundente de los vascones que habitaron estos bosques en el siglo VIII, así como un reconocimiento a su valor.

Patxi Aldunate

Iruñea/Pamplona, 1965

[EUSK]

Arte Ederrak ikasi zituen Euskal Herriko Unibertsitatean (1983-1988).
Sari ugari jaso ditu, hala pinturakoak nola eskulturakoak:

Nazioarteko Pintura eta Eskultura lehiaketetan lehen saria: Adour-Bidasoa, Villa de Almonacid de Zorita, Valle de Romanzado, Nafarroako Gobernua, Bilaketa-Villa de Aoiz, Mendeurrena Mutua Navarra, Villa de Olaz (2.a).

Hainbat lehiaketatan ere hautatu dute bere artelana: Asturias, Castello, Huesca, Alacant, Valladolid, Madril, A Coruña, Iruñea…

Bere eskultura obra publikoan ere ageri da (Elo-Monreal, Zirauki, Eslava, Larraga, Miranda de Arga, Mendigorria, Puente la Reina-Gares eta Obanos); eta margolanak hainbat erakundetan (CAN Fundazioa, Aoiz-Agoitz, Obanos, Bera, Irun, Almonacid de Zorita, Artaxoa, Braus eta Saint Louiseko Udalak).

Bestetik, Tolosan, Iruñean, Castellón, Madrilen, Gernikan, Tuteran, Baionan, Donostian, Laudion, Zizurren, Huarten, Altsasun, Lekeition… erakutsi ditu bere lanak.

[ESP]

Estudió Bellas Artes en la Universidad de País Vasco (1983-1988 ).
Ha sido distinguido con numerosos premios, tanto de Pintura como de Escultura:
Primeros premios en certámenes Internacionales de Pintura y Escultura, (Adour-Bidasoa, Villa de Almonacid de Zorita, Valle de Romanzado, Gobierno de Navarra, Bilaketa-Villa de Aoiz, Centenario Mutua Navarra, Villa de Olaz(2º)).

También ha sido seleccionada en numerosos certámenes: Asturias, Castellón, Huesca, Alicante, Valladolid, Madrid, A Coruña, Pamplona…

Su obra está presente, tanto en obra pública: (escultura) Elo-Monreal, Zirauki, Eslava, Larraga, Miranda de Arga, Mendigorria, Puente la Reina-Gares y Obanos; como en numerosas instituciones (pintura): Fundación CAN, Ayuntamientos de Aoiz-Agoitz, Obanos, Bera, Irun, Almonacid de Zorita, Artajona, Braus et Saint Louis…

Ha expuesto su obra en Toulouse, Pamplona, Castellón, Madrid, Gernika, Tudela, Baiona, Donostia, Laudio, Zizur, Huarte, Altsasu, Lekeitio…